De oorlog in Oekraïne verbeeld

Я — хліб життя : Oekraïens voor : Ik ben het brood des leven. (joh.6-35)

De schoonheid van de Oekraïense velden met graan en zonnebloemen, 12 % van de mondiale brood voorzieningen, en zonnebloemen, 50 % van de wereld voorziening, wordt de Russische RPG-7 thermobarische raket lanceerinrichtingen wreed verstoord. De in brand geschoten Oekraïense kerk staat symbool voor de onmacht. De regenboog afgezet tegen de donkere luchten staat voor de hoop, als teken voor het verbond. Wat op het bordje staat : молись за Україну moet je maar opzoeken op Google translate.:
Я світло світу : Oekraïens voor : Ik ben het licht der wereld (joh 8-12)

Hier uitgedrukt na het bombardement van Charkov de controverse van het licht: De blik op het “licht”, houvast van het geloof/ het zoeken van de steun met het kruis in de hand versus het licht veroorzaakt het verschrikkelijk menselijk handelen. De aureool in het licht in het dakgat zou je kunnen zien als “de staling van Gods licht” versus de licht straling veroorzaakt door de bom. Jezus op de icoon kijkt “ik weet het ook niet”. Nb. Onder de icoon de kleuren van de Oekraïense vlag.
Нехай діти приходять до мене : Oekraïens: Laat de kinderen tot mij komen (Markus 10-13)

De hier wel cynische tekst van de derde schilderij in het drieluik over de oorlog in Oekraïne duidt op de houding van de Russisch Orthodoxe kerk in deze oorlog. De jongen doet mij aan mijn jeugd denken, waarbij het “oorlogje spelen” als (onschuldig) vertier werd ervaren, maar hier in al zijn onschuld: de motivatie en veerkracht symboliseert. De herder zwerfhond staat voor de wolf van het kwaad.
nieuwe drieluik:

невинність, але надія на майбутнє : Onschuld, maar hoop voor de toekomst.
Voor veel meer over de Oekraïne oorlog: